09 tammikuuta 2016

TALLINNA OSA KAKSI

Hei ♥ Nyt on tasan kuukausi meiän Tallinnan matkan viimesestä päivästä, joten otetaanpa vaikka sen kunniaks tähän väliin reissun tokan päivän tunnelmia. Jos ekan päivän jutut on jäänyt lukematta, niin ne näkee TÄÄLTÄ!

Herättiin aamulla varmaan kahdeksan maissa (apua, en meinaa enää muistaa!) ja suunnattiin aamupalalle hotellin alakertaan. Aamupala oli hyvää ainaki mun mielestä, toki tää oli mun eka kokemus hotelliaamiaisesta. Oli leipää, ihanaa puuroa, hedelmäsalaattia, jugurttia ja sen sellasta. Aamupalan jälkeen kaikki valmiiks ja bussiin.

Ajettiin bussilla Tallinnan vähän syrjäsemmälle alueella, jossa sijaitsi päiväkoti missä käytiin. Kuten oli sanottu, se oli huonompi kun Suomen päiväkodit. Päiväkodissa oli tosi monta lapsiryhmää, joissa oli yks opettaja (tai kaks, mutta ne oli töissä vaan joka toinen päivä vuorotellen) ja yks kouluttamaton apulainen. Lapsia oli sitten yleensä 24/ryhmä. Opettajat teki 12 tunnin päivää siis joka toinen päivä, koska ei ollut varaa kulkea töihin joka päivä. Tilat oli vähän pieniä, mutta näytti toimivan ihan hyvin. Ja rakennus oli aika vanha ja se näkyi hieman. Palkatki oli tosi huonot kyllä. Mutta ei voi kun ihailla, miten ne jaksaa työtä tehdä. Aivan kaikkea, mitä meille kerrottiin, en ymmärtänyt, koska ne oli osin enkuks ja osin heikolla suomen kielelle.

Päiväkodin tsekkauksen jälkeen jatkettiin matkaa kohti lastensairaalaa. Sen taso oli jo huomattavasti parempi. Näytti aikalailla samantapaiselta Suomen sairaalojen kanssa. Sinne oli myös just rempattu uusia hienoja tiloja. Sairaudet ja niiden hoito kuulosti olevan kutakuinkin samaa tasoa kuin tääläkin. Ainoastaan lapsihuumepotilaita oli huomattavasti enemmän Suomeen nähden. Siellä osattiin aika sujuvaa suomea, joten onneks käynnistä sai paljon irti. Täälläkin palkat oli huonoja ja siksi esimerkiksi sairaanhoitajat tekivät jopa 24 tunnin työvuoroja. Palkan tasosta kertonee paljon se, että siellä lääkärin palkka on suunnilleen sama kuin täällä lähihoitajan...

Lastensairaalakäynnin jälkeen hypättiin taas bussiin ja tällä kertaa päämääränä oli Rocca al mare -ostoskeskus. Se oli aivan valtavan iso, päihittää koossaan mennen tullen Ideaparkit ja muut. Aikaa annettiin kaks tuntia, joten kiirettä piti. Tehtiin sellanen suunnitelma, että vältettiin lähes kaikkia kauppoja, joita löytyy Suomesta. Pongattiinki pari kivaa ja halpaa liikettä, joista tehtiin monia löytöjä.

Sitten palattiin takas hotellille ja meiän porukka päätti pitää pienen huilitauon ennen seuraavia juttuja. Ei kuitenkaa jääty kauaksi höllimään hotellille, koska meillä oli aivan jäätävä nälkä, oltiinhan viimeks syöty aamupala. Suunnattiin läheiseen subiin, joka oli virolaiseen tapaan halpa. Kun mahat oli täynnä, käytiin tekemäs täydennysostoksia paikoista, joissa joku oli jääny vaivaamaan. Taittiin me muutamassa muussaki paikassa käydä. Lopuksi suunnattiin kaubamaja nimiseen ruokakauppaan ostamaan lisää karkkia kotiin vietäväks sekä ihanan näkösiä leivoksia hotellille syötäväks. Ostokset tehtyämme takaisin vaan hotellille.

Illalla vaan maisteltiin ihania leivoksia, vietettiin porukalla aikaa ja kerättiin voimia viimestä päivää varten. Sitte vaan nukkumaan.

1. Kuulostaa kivalta reissulta! Nää tallinna-postaukset on ollu tosi mukavia lukee!:)

1. Oli kyllä mahtava reissu tosiaan! Kiva kuulla, että oot tykänny :)

2. Teidän reissu kuulostaa tosi ihanalle!
    Tommonen on varmasti huippu kokemus, kun näkee kaikkea erilaista mitä ei ''omalla lomalla'' tule käytyä katsomassa. :)
    Ja hui nuo työpäivien pituudet, hurjaa :o #onnekassuomalainen
    Ps. Voin kokemuksesta kertoa, että tuo pari tuntia Rocca Al Maressa menee sekunnissa eli en ihmettele jos aika meinas loppua kesken. xd Meillä oli sillon sama suunnitelma ja silti meni monenmonta tuntia hetkessä!

1. Hyvä, että huippureissun fiilis välittyy sinnekki!
      Joo, olihan se silmiä avaavaa ja tosi hyvä kyllä ku noissa paikoissa käytiin, koska eihän niihin edes pääsis normilomalla. :)
      Ne oli kyllä aika pitkiä!
      Joo siellä kyllä sais aikaa kulumaan monen monta tuntia helposti :D

3. jännä miten noi palkat yms vaihtelee nii suuresti o.o mut oli varmasti mielenkiintosta päästä käymää kattoo millaista sielä se touhu on :) (xd)

1. Jep, mäki olin tosi yllättyny, kun en ollu yhtää tajunnu, et sielä tosiaa on paljon huonompi palkka! Oli todellaki joo :) (xddd)